טופס 161 החדש

טופס 161 של מס הכנסה, הידוע גם כ"הודעת מעסיק על פרישה מעבודה", הוא הטופס החשוב בפרישה של עובד בסיום העבודה. טופס זה עבר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, במטרה לייעל את את תהליך הדיווח לרשויות המס ולהבטיח שקיפות ודיוק בהעברת המידע הפיננסי. בואו נראה את השינויים העיקריים שנעשו בטופס, את ההשלכות של מילוי לא נכון של העובד והמעסיק.  

קצת היסטוריה והשינויים עיקריים שעברו בטופס 161

 

כידוע טופס 161 החדש הוא טופס לדיווח במקרה של פרישה מעבודה, אך עם השנים התגלו ליקויים בתהליך המילוי והדיווח ולכן בשנת 2023 רשות המיסים השיקה גרסה חדשה ומעודכנת של הטופס, המחליפה את הטופסים הקודמים (טופס 161 וטופס 161א'). השינוי העיקרי הוא איחוד שני הטפסים לטופס אחד, המכיל שלושה חלקים: 

  1. חלק א' למעסיק, 
  2. חלק ב' לעובד, 
  3. וחלק ג' להנחיות המעסיק לגבי ייעוד הכספים.  

מטרתו של הטופס החדש  היא להקל על העובדים בקבלת החלטות בנוגע לכספי הפיצויים שלהם, ולמנוע טעויות שעלולות להוביל לחיובי מס מיותרים, וזה קורה הרבה פעמים.

בין השינויים הבולטים: 

  • הוספת אפשרויות לבחירת ייעוד הכספים (רצף קצבה, רצף פיצויים או משיכה חד-פעמית), 
  • הכנסת מנגנון "רצף קצבה אוטומטי" לעובדים שלא ממלאים את החלטותיהם. 

מבנה הטופס והנחיות למילוי  

 

טופס 161 החדש מחולק לשלושה חלקים עיקריים:  

 

  1.  חלק א' – הודעת המעסיק

 בחלק זה המעסיק ממלא את פרטי העובד (שם, תעודת זהות, כתובת), פרטי המעסיק (שם החברה, מספר עוסק מורשה), ופרטים על תקופת העבודה, סיבת הפרישה, וסכומי הפיצויים והמענקים המגיעים לעובד.  

 

  1. חלק ב' – הודעת העובד

בחלק זה העובד בוחר כיצד לנצל את כספי הפיצויים שלו. האפשרויות כוללות משיכה חד-פעמית (פטורה ממס או חייב במס), רצף קצבה (השארת הכספים בקופה לצורך קצבה עתידית), או רצף פיצויים (השארת הכספים בקופה עד למשיכה עתידית). אתם לא יודעים מה לבחור, מתלבטים בין האפשרויות? דברו איתנו ואנו נשמח לעזור לכם.

 

  1. חלק ג' – הנחיות המעסיק

בחלק זה המעסיק מנחה את קופות הגמל והפנסיה כיצד לנהוג בכספי העובד, בהתאם להחלטותיו בטופס. אם העובד לא מילא את חלקו, המעסיק רשאי להפעיל את מנגנון הרצף האוטומטי, בתנאי שהסכומים לא עוברים את התקרה המוגדרת.  

 

חשיבות הטופס והשלכות של טעויות במילוי  

 

טופס 161 הוא נועד להבטחת זכויותיו הכספיות של העובד, מילוי לא נכון של הטופס עלול להוביל לעיכובים בתשלומים, חיובי מס גבוהים מהנדרש, ואף לסנקציות מצד רשויות המס. לדוגמה, אם העובד לא ממלא את חלקו בטופס, וכספי הפיצויים עוברים את התקרה לרצף קצבה אוטומטי, הוא עלול לאבד את האפשרות למשוך את הכספים ללא מס.  

 

למעסיקים, טעויות במילוי הטופס עלולות לגרום לבעיות בירוקרטיות, עיכובים בתהליכי הדיווח, ואף לפגיעה במוניטין של החברה. לכן, מומלץ למעסיקים להתייעץ עם רואה חשבון או מומחה פנסיוני בעת מילוי הטופס, כדי לוודא שהמידע מוזן בצורה מדויקת ומלאה.  

 

טיפים למילוי נכון של הטופס  

 

  • בדיקת פרטים אישיים – יש לוודא שכל הפרטים האישיים של העובד והמעסיק מדויקים, כולל שם, תעודת זהות, וכתובת.  
  • פירוט סכומי הפיצויים – חשוב לפרט את כל הסכומים המגיעים לעובד, כולל פיצויי פרישה, מענקים, ותשלומים נוספים.  
  • ייעוץ מקצוע – מומלץ להתייעץ עם מומחה פנסיוני או רואה חשבון כדי לוודא שהטופס מולא בצורה נכונה ומלאה.  
  • שמירת עותקים – יש לשמור עותק של הטופס החתום לכל צורך עתידי, כולל הגשתו לרשויות המס ולקופות הגמל.  

 לסיכום ניתן לומר שטופס 161 החדש חשוב מאוד בכל תהליך הפרישה של עובדים. השינויים האחרונים בטופס נועדו לייעל את תהליך הדיווח ולהבטיח שקיפות ודיוק בהעברת המידע הפיננסי. מילוי נכון של הטופס הוא קריטי הן עבור העובד, כדי לממש את זכויותיו הכספיות במלואן, והן עבור המעסיק, כדי להימנע מבעיות בירוקרטיות וסנקציות מצד רשויות המס. עם ההנחיות הנכונות וייעוץ מקצועי, ניתן להפוך את תהליך הפרישה לחלק ויעיל יותר עבור כל הצדדים המעורבים.

 אתם צריכים עזרה במילוי טופס 161 החדש, צרו קשר איתנו וקבלו הנחיה ועזרה במילוי.

 

 

יש לכם שאלות על כלכלת המשפחה?

 

צרו קשר לכל שאלה שיש לכם

התקשרו אלינו:

073-7392895

או שלחו כל שאלה למייל

kem.family@gmail.com

או השאירו פרטים בטופס יצירת קשר